Hoppa till innehåll

Klass 1 - Konventionella spolmunstycken

Klass 1 spolmunstycken designades omkring 1950 av en tysk som också designade den första spolenheten.

Klass 1-munstycken har ingen inre vattenledande design och utloppshålen borras i munstycksmaterialet. Den inre designen i ett klass 1-munstycke är bara en ihålig kammare utan vattenriktad design. De borrade hålen i munstycket för jetutloppet har ingen vattenstabiliserande design. Munstycket skapar därför mer turbulens än vattnet som går genom slangen. Turbulensen i ett klass 1-munstycke skapar ett tryckfall i munstycket på 35-55%. Detta resulterar i att mycket skadade vattenstrålar lämnar munstycket, vilket ger ett dåligt rengöringsresultat.

Klass 1-typer av munstycken kallas normalt standard- eller konventionellt munstycke och munstyckets strålar har vanligtvis vinklar mellan 20-40 grader från spolslangens inlopp.

Standard- eller konventionella munstycken är fortfarande mycket vanliga munstycken på marknaden, främst på grund av de låga inköpskostnaderna. De har sin plats när det gäller enkelhet och enkel rörrengöring, igensatta rör eller när ett mindre munstycke är det enda alternativet att komma in i ett rör. Detta är främst ett problem vid rengöring av fastigheter.

Investeringen av en spolbuss / spolbil eller kombi-bil är stor. För att skapa rengöringskraft - vatten under tryck - kostar slitage på spolenheten samt höga dieselkostnader. Att välja ett Tier 1-munstycke för avancerad rörrengöring är därför en dålig investering.

Swedish

Select language